Acces: prin DN7/E68/E79 Deva - Aurel Vlaicu (36 km)
prin DN7/E68 Alba Iulia - Aurel Vlaicu (38 km)
Orar de vizită: Marți - Duminică 09–17
Luni Închis
Tarife vizitare: Elevi, studenți, pensinari, persoane cu handicap 2 lei
Adulți 10 lei
Tarife fotografiere: Persoane fizice 15 lei
Persoane juridice 20 lei
Tarife filmare: Persoane fizice 35 lei
Persoane juridice 50 lei
Tarife vizitare: Elevi, studenți, pensinari, persoane cu handicap 2 lei
Adulți 10 lei
Tarife fotografiere: Persoane fizice 15 lei
Persoane juridice 20 lei
Tarife filmare: Persoane fizice 35 lei
Persoane juridice 50 lei
Pont: Dacă mergeți în timpul programului de vizită şi muzeul este închis, încercați cu încredere şi fară rușine la poarta casei memoriale. Din păcate tot mai puțină lume merge la Muzeul Memorial Aurel Vlaicu, iar muzeografa pleacă prin vecini.
Aurel Vlaicu s-a născut la 19 noiembrie 1882, la Binținți, în județul Hunedoara. În cinstea lui, comuna Binținți se numește astăzi Aurel Vlaicu. După absolvirea şcolii primare din satul natal, s-a înscris la liceul din Orăştie, iar după primii doi ani, se transferă la liceul german din Sibiu. În 1902 se înscrie la Şcoala Politehnică din Budapesta. Un an mai târziu a plecat în Germania, unde şi-a continuat studiile la Şcoala Politehnică din München, pe care a absolvit-o cu diplomă de inginer. După absolvire lucrează pentru o scurtă perioadă de timp ca inginer pentru celebra Fabrica de Automobile Opel.
Se întoarce în România, în 1908, unde cu mijloace proprii începe să construiască primul său planor. Proiectul construirii aeroplanului a fost finalizat în 1909, iar la scurt timp Vlaicu a efectuat cu acest aparat primele sale zboruri la Binţiţi şi Orăştie. La unul dintre ele luând-o şi pe sora sa mai mică, Valeria, devenind astfel una dintre primele femei din lume care a zburat cu planorul.
În toamna anului 1909 se mută în București și începe construcția primului său avion, Vlaicu I, la Arsenalul Armatei. A zburat, pilotat de creatorul său, circa 50 de metri, după care a aterizat uşor.
În anul 1911, inginerul construieşte un al doilea avion, Vlaicu II care i-a adus, un an mai târziu, cinci premii memorabile la mitingul aerian de la Aspern, Austria.
În 1912-1913 a proiectat avionul Vlaicu III, primul avion de construcție metalică din lume, pe care însă nu a mai apucat să-l construiască.
În 1912-1913 a proiectat avionul Vlaicu III, primul avion de construcție metalică din lume, pe care însă nu a mai apucat să-l construiască.
Deoarece piesele pentru noul avion întârziau să apară, Vlaicu s-a hotărât să zboare peste Carpaţi cu Vlaicu II, destul de uzat la acel moment. Pe 13 septembrie 1913, în drumul său spre Orăştie, unde era aşteptat pentru serbările Astrei, lângă Băneşti, în apropierea Carpaţilor, Vlaicu se prăbuşea din înălţimi. Aurel Vlaicu este înmormântat la Cimitirul Bellu din Capitală.
În anul următor prietenii săi Magnani și Silișteanu finalizează construcția avionului Vlaicu III, și cu ajutorul pilotului Petre Macavei efectueaza câteva zboruri scurte. Autoritățile vremii interzic continuarea încercărilo. În toamna anului 1916, avionul este expediat la Berlin şi a fost văzut ultima dată în anul 1940.
Casa memorială Aurel Vlaicu a fost inaugurată în anul 1952, casa în care a trăit acesta împreună cu familia sa, în satul natal, de a cărei renovare s-a îngrijit de-a lungul anilor Ion Vlaicu, fratele său. În prezent se ocupă urmașii familiei aviatorului. Pe fațada dinspre stradă a casei se găsește încă din 1925 o placă memorială în semn de prețuire din partea Liceului ,,Aurel Vlaicu" Orăştie.
La împlinirea a 100 de ani de la nașterea aviatorului, în anul 1982 a fost construit Muzeul Memorial Aurel Vlaicu, alăturat casei memoriale, unde sunt expuse numeroase obiecte care atestă personalitatea polivalentă a aviatorului român: piese, unelte folosite de acesta, instalaţii, machete ale aparatelor de zbor, bucăţi din avionul cu care s-a prăbusit, casca și costumul purtate în ultimul zbor, o bicicletă și o motocicletă cu care a străbătut drumul de la München până acasă, un aparat de poiecţie construit de Aurel Vlaicu, instrumente muzicale și documente: scrisori, ziare, premii și recunoașteri internaționale, un gramofon, un magneton, membrane de telefon, un cazan cu aburi construit de Vlaicu, schițele de proiect referitoare la invenții personale.
În fiecare an, localnicii din Aurel Vlaicu îl comemorează pe marele pionier al aviaţiei printr-un miting.
Vlaicu I |
Vlaicu II |
Vlaicu III |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu